Een goede en passende bedrijfsnaam bedenken is een belangrijke stap voor het lanceren van een succesvolle business.
Het bedenken van een bedrijfsnaam is één van de eerste stappen als startende ondernemer. Niet alleen is het een manier om jouw bedrijf te identificeren en te onderscheiden van anderen, maar het is ook een manier om een sterke eerste indruk te maken op klanten en partners. Daarom is het belangrijk om een naam te bedenken die sprekend, uniek en passend is voor jouw bedrijf.
Wat goed kan helpen in het creatieve proces voor het bedenken van een nieuwe naam is de bedrijfsnaam generator. Laat de generator een aantal mooie voorstellen bedenken en kies de naam die jouw aanspreekt en waarvan de domeinnaam nog beschikbaar is. Leg je de domeinnaam via NameGenerator.nl vast dan krijg je korting op het laten ontwerpen van jouw nieuwe logo en huisstijl. Zo heb je alles-in-één-keer geregeld!
NameGenerator.nl is onderdeel van mostvalue_ net als LogoMaken.nl.
Een goede bedrijfsnaam is kort en krachtig wat ook helpt bij het ontwerpen van een mooi en aansprekend logo. Maar hoe bedenk je nu een bedrijfsnaam die zowel pakkend als passend is? Het belangrijkste bij het bedenken van een bedrijfsnaam is dat deze past bij jou, je ideeën en het aanbod van jouw bedrijf. Het moet niet alleen aansluiten bij je diensten of producten, maar ook bij je persoonlijkheid en visie. Samen gaan we tijdens het brainstormen uit van jouw eigen identiteit, maar kijken we ook naar de markt en jouw doelgroep. Dit lijkt misschien een lastig proces, maar mijn ervaring is dat dit uiteindelijk zorgt voor een sneller ontwerpproces en beter resultaat. Een goede tip en check om te zien of je bedrijfsnaam kort, krachtig en goed te houden is. Vraag mensen om jouw bedrijfsnaam uit te spreken en te spellen. Gaat dit zonder al te veel moeite? Dan zit je goed. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsnamen als Apple, Nike en H&M. Simpel, maar effectief. Ook een pakkende slogan kan een toegevoegde waarde zijn bij het onthouden van je bedrijfsnaam. Kijk bijvoorbeeld naar het bekende “I’m lovin’ it” van McDonald’s.
Als zzp’er kan het verleidelijk en makkelijk zijn om je eigen naam te gebruiken als bedrijfsnaam, maar dit kan later voor problemen zorgen. Het kan je beperken als je in de toekomst wilt uitbreiden of als je het bedrijf wilt overdragen. Probeer daarom ook verschillende scenario’s door te denken en kies een naam die niet te specifiek is, maar wel uniek en herkenbaar.
Om te beginnen, is het belangrijk om naar jouw bedrijf te kijken. Wat is de focus? Wie is de doelgroep? Wat is jouw missie? En welke unieke eigenschappen heeft jouw bedrijf? Dit zijn allemaal vragen die je kunnen helpen bij het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Als je jouw bedrijf goed begrijpt, is het tijd om te beginnen met het bedenken van een naam. Een goede manier om te beginnen is om een lijst te maken met woorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Denk aan woorden die te maken hebben met jouw producten of diensten, met jouw doelgroep, met jouw bedrijfswaarden of met jouw missie. Maak verschillende combinaties van deze woorden en kijk welke opties je het beste vindt.
Je kunt ook een lijst maken met woorden die jouw bedrijf uniek maken. Zoek naar woorden die een eigen identiteit creëren en die je bedrijf onderscheiden van de concurrentie. Het is ook belangrijk om na te denken over de toekomstige groei van je bedrijf. Je bedrijfsnaam moet ook in de toekomst relevant blijven. Je bedrijf kan bijvoorbeeld in een andere sector terecht komen of je doelgroep kan veranderen. Kies daarom een bedrijfsnaam die flexibel is en die aan veranderingen kan worden aangepast. Bedenk ook of je een ludieke naam wilt gebruiken of een serieuze naam. Bedenk welke naam het beste bij jouw bedrijf past. Als je een ludieke naam gebruikt, moet je er zeker van zijn dat deze niet verkeerd wordt begrepen.
Als je op het punt staat om een bedrijfsnaam te kiezen, moet je eerst controleren of de bedrijfsnaam niet al is geregistreerd door een andere onderneming en of de naam niet in strijd is met de intellectuele eigendomsrechten van iemand anders. Je kunt dit in het Boip merkenregister controleren.
Een onderdeel van het bedenken van een goede naam is om ook te controleren of de naam ook als domeinnaam in de juiste extensie beschikbaar is. Bijvoorbeeld voor een klant hebben wij de naam WeSolved bedacht.
WeSolved, een sterke brandname maar de .com domeinnaam was niet direct beschikbaar. We hebben toen eerst geprobeerd deze .com domeinnaam te kopen en pas daarna hebben we de bedrijfsnaam definitief gemaakt en geregistreerd bij de Kamer van koophandel en vastgelegd in het Boip merkenregister.
Wat een erg waardevolle tool kan zijn tijdens het bedenken van de juiste bedrijfsnaam is www.expireddomains.net. Hier kun je met de juiste instellingen en filters, alle recent vrijgekomen domeinnamen vinden. Hier zitten soms erg mooie en korte domeinnamen bij die soms ook nog mooie SEO waarden en historie hebben.
Als je een bedrijfsnaam hebt gekozen, is het tijd om een logo te laten ontwerpen.
Je kunt je bedrijfsnaam registreren bij de Kamer van Koophandel, waardoor je de officiële eigenaar wordt van je bedrijfsnaam. Dit voorkomt dat iemand anders jouw bedrijfsnaam kan gebruiken. Als je eenmaal een bedrijfsnaam hebt gekozen, is het belangrijk om deze naam te gebruiken in al jouw marketing- en communicatiemateriaal.
Maak gebruik van je bedrijfsnaam op je website, in je social media posts, in advertenties en overal waar jouw doelgroep actief is. Zo creëer je een professionele en consistente identiteit voor jouw bedrijf. Het maken van een logo is hiervoor essentieel.
De afgelopen jaren heb ik met veel ondernemers en marketeers de mooiste namen bedacht en ontwikkeld. Aantal voorbeelden:
Het bedenken van een bedrijfsnaam is een belangrijke stap voor startende ondernemers. Denk goed na over de relevantie van de naam voor jouw bedrijf, kies een naam die uniek is en die je bedrijf onderscheidt van de concurrentie en registreer je bedrijfsnaam bij de Kamer van Koophandel. Als je deze stappen volgt, zal je bedrijf sterker en professioneler overkomen.
Vind je het lastig om een goede, korte bedrijfsnaam te vinden waarvan ook nog de juiste domeinnaam extensie beschikbaar is? Je kunt online ook mooie bedrijfsnamen kopen. Bijvoorbeeld op een platform zoals Namefolio.nl. Zo weet je zeker dat wanneer je een mooie bedrijfsnaam vind, de domeinnaam ook nog beschikbaar is. Het is vaak sneller en ook goedkoper, en je kunt er goede inspiratie van opdoen.
Net als het ontwerpen van je logo en huisstijl is ook het bedenken van een bedrijfsnaam een creatief proces, waarbij niet direct een goede of foute keuze gemaakt wordt. Het gaat om het gevoel en verbeeldingskracht. Wil je samen een keer sparren over een goede naam, of feedback op jouw ideeën? Ik denk graag met je mee in het bedenken van een passende bedrijfsnaam. Want uiteindelijk wil je een bedrijfsnaam die niet alleen goed klinkt, maar ook bij je past.
Besteed het ontwerpen van jouw logo, huisstijl en website uit aan een betrokken vormgever. Ik help ondernemers bij het bedenken, ontwerpen en promoten van een sterke visuele uitstraling zodat je jouw product of dienst optimaal in de markt kunt zetten.
Logo laten makenMeer dan 200 logo's en huisstijlen vormgegeven.
Ik ontwerp logo's voor zzp-ers, startende en bestaande bedrijven.
Veel grafische kennis en ervaring in verschillende branches.
Ongelimiteerd aantal correcties totdat jij 100% tevreden bent.
Een logo, huisstijl en website voor een vast bedrag en met 100% tevredenheidsgarantie. Wil je directe communicatie met mij als sparringpartner, vormgever, webdeveloper en online marketeer? Samen maken we jouw bedrijf goed zichtbaar.
Ik ga graag voor je aan de slag om een uniek en aansprekend logo ontwerp op maat te maken.
Logo, visitekaartjes, briefpapier, flyer, html e-mailhandtekening, social media template en set met iconen.
Wil je echt indruk maken? Kies dan voor een complete huisstijl en resultaatgerichte WordPress website.
Klanten geven ons een gemiddelde beoordeling van 9.8 / 10 op basis van 17 beoordelingen in Google.
Voor de complete communicatie en presentatie van jouw bedrijf. Van logo, huisstijl en website tot visitekaartjes, flyers en drukwerk.
Logo laten ontwerpen?