Tekst logo vs beeldmerk logo
Tekst logo: eenvoud en naam
Een tekst logo, zoals de naam al doet vermoeden, bestaat voornamelijk uit tekst. Denk bijvoorbeeld aan de logo’s van Philips, Canon, Jumbo, Coca-Cola, Google en IBM. Deze logo’s communiceren slechts de bedrijfsnaam als geschreven tekst. Een tekst logo heeft als voordeel dat het eenvoudig, herkenbaar en makkelijk te lezen is. De bedrijfsnaam staat centraal en trekt de aandacht van de kijker.
Beeldmerk logo: krachtig en visueel
Een beeldmerk logo maakt daarentegen gebruik van een beeld of symbool als visuele representatie van een merk of bedrijf, met als doel herkenbaarheid te creëren. Denk bijvoorbeeld aan het bekende appeltje van Apple, de schelp van Shell, M van McDonald’s of de swoosh van Nike. Een beeldmerk logo is vaak in één oogopslag herkenbaar omdat wij mensen visueel ingesteld zijn. Een beeldmerk logo spreekt tot de verbeelding en kan op zichzelf staan, zonder de bedrijfsnaam te benoemen.
Hoe maak je de keuze?
Hoe maak je de juiste keuze voor jouw nieuwe logo? Bij het bedenken en kiezen van een logo voor jouw bedrijf is het belangrijk om rekening te houden met 3 punten:
1. Doel van jouw logo en huisstijl
Maak voor jezelf helder wat het doel is van jouw logo en huisstijl. Wil je vooral de naam van jouw bedrijf benadrukken? Dan is een tekst logo wellicht de beste keuze. Zorg er dan ook voor dat je een korte en duidelijk bedrijfsnaam hebt. Wanneer jouw bedrijfsnaam bijvoorbeeld is “Gastouderopvang de Dobbelsteen”, kun je beter kiezen voor een vrolijk en speels beeldmerk logo. Een lang tekst logo zal in dit geval niet bijdragen aan een toch al niet sterke bedrijfsnaam. Wil je meer de nadruk leggen op de visuele identiteit en uitstraling dan op de bedrijfsnaam? Dan is een beeldmerk logo meer geschikt.
2. Het type bedrijf en doelgroep
Bepaalde bedrijven en doelgroepen lenen zich beter voor een tekst logo of een beeldmerk logo. Een beeldmerk logo werkt goed wanneer je als merk iets tastbaars verkoopt of een stijl. Bijvoorbeeld voor creatieve bedrijven of merken gericht op jongeren. Terwijl wanneer jij business-to-business een dienst levert is het verstandiger om de focus te leggen op jouw bedrijfsnaam.
3. Toekomstige ontwikkelingen
Houd bij het maken van de keuze tussen een tekst logo of beeldmerk logo ook altijd rekening met toekomstige ontwikkelingen van jouw bedrijf. Waar wil je over 5 of 10 jaar staan met jouw bedrijf. Hoe groot is jouw markt en doelgroep? Wil je in de toekomst uitbreiden naar andere landen, branches of misschien andere producten of diensten aanbieden? Dan ben je met een tekst logo in het begin meer flexibel. Sowieso is een goede korte bedrijfsnaam met sterke herkenbare huisstijl een goede eerste stap.